Чотири давніші та вісім молодших шкіл Каґ’ю

На основі традиції Дакпо Каґ’ю Ґампопи виникли чотири школи, засновані його учнями, відомі також як чотири давніші школи Каґ’ю:

  1. Школу Паґдру Каґ’ю заснував Паґмодрупа Дордже Ґ’ялпо (1110-1170). Він був одним із найближчих учнів Ґампопи, особливо знаний своєю реалізацією та передачею лінії Махамудри. Він також заснував Денса Тіл – перший великий монастир традиції Каґ’ю у районі Паґмо у Південному Тибеті. Багато інших шкіл лінії Каґ’ю були засновані учнями Паґмодрупи Дордже Ґ’ялпо.
  2. Школа Камцанґ або Карма Каґ’ю була заснована Першим Кармапою Дюсумом Кх’єнпою (1110-1193), що був одним із найближчих учнів Ґампопи. Ця лінія збереглася неушкодженою завдяки безперервній лінії перенароджень її засновника – Кармапи. Усі інкарнації Кармап добре відомі своїми досягненнями у медитації, філософії та діяльності на благо живих істот. Його Святість Шістнадцятий Ґ’ялванґ Кармапа Ранґжунґ Ріґпе Дордже (1924-1981) стояв на чолі усієї лінії Каґ’ю. Його Святість Сімнадцятий Ґ’ялванґ Кармапа Оґ’єн Трінлей Дордже (1985- ) активно продовжує діяльність Кармап в наші дні.Лінія Карма Каґ’ю зіграла провідну роль у збереженні та розвитку не лише лінії Карма Каґ’ю, а й усіх інших ліній Каґ’ю, що походили від Ґампопи. Сьогодні лінія Карма Каґ’ю є однією з найбільш впливових ліній тибетського буддизму за межами Тибету, що вивчається та практикується в усьому світі. Серед сучасних майстрів школи Карма Каґ’ю – Кхенпо Цультрім Ґ’яцо Рінпоче (1934- ), Транґу Рінпоче (1933- ), Тай Сіту Рінпоче (1954- ), Ґошир Ґ’ялцаб Рінпоче (1954- ), Джамґон Конґтрул Рінпоче (1995- ), Санґ’є Ньєпа Рінпоче (1964- ), Йонґей Мінґ’юр Рінпоче (1975-), Кхандро Рінпоче (1967- ) та багато інших.
  3. У витоків Цалпа Каґ’ю стояв Цалпа Цонґдру Драґ (1123-1193), відомий також як Лама Шанґ. Його корінним учителем був Вонґом Цультрім Ньїнґпо, близький учень Ґампопи. Лама Шанґ був засновником монастиря Ґунґтанґ в Тибеті та мав багато відомих учнів.
  4. Баром Каґ’ю була заснована Баромом Дхарма Ванґчуком, учнем Ґампопи. Він також був засновником монастиря Баром у північному районі Тибету під назвою Лхаток.

Пізніше, на основі Паґдру Каґ’ю виникли вісім молодших шкіл:

  1. Школа Дрікунґ Каґ’ю була заснована близьким учнем Паґмодрупи на ім’я Дрікунґ Кйопа Джіґтен Сумґон (1143-1217), що заснував головний монастир лінії під назвою Дрікунґ Тіл у Центральному Тибеті. Його вчення були зібранні у відомому збірнику «Ґонґ чіґ» – «Єдиний погляд». У наші дні очільниками школи є Дрікунґ Кьябґон Чецанґ Рінпоче (1946- ) та Дрікунґ Кьябґон Чунґцанґ Рінпоче (1942- ). Відомим у всьому світі майстром школи Дрікунґ є Ґарчен Рінпоче (1936- ).
  2. Школа Друкпа Каґ’ю бере свій початок від Лінґчена Репи Пеми Дордже (1128-1188), учня Паґмодрупи. Лінґчена Репу часто порівнюють з великим індійським махасидхою Сарахою, оскільки вважається, що вони обидва досягли миттєвої реалізації. Цанґпа Ґ’яре Єше Дордже (1161-1211), що був учнем Лінґчена Репи, одержав титул першого Друкчена Рінпоче, духовного очільника школи. Саме після нього Друкпа Каґ’ю сформувалася як традиція. Назва «Друкпа» (тиб. «друк» – «дракон») виникло після того, як у монастирі Нам між Лхасою та Цурпху в Тибеті у 1205 році було явлення в небесах дев’яти драконів. Цей монастир став називатися Нам Друк, а традиція – Друкпа Каґ’ю. Нинішнім Друкченом Рінпоче є Ґ’ялванґ Друкпа ХІІ (1963- ). Серед відомих сучасних майстрів школи – Дже Кхенпо Тулку Джіґме Чоедра (1955- ), Цокньї Рінпоче (1966-), Дорзонґ Рінпоче (1948-), Кхамтрул Рінпоче (1980-) та багато інших. 
  3. У витоків школи Таклунґ Каґ’ю стояв Таклунґ Танґпа Таши Пал (1142-1210). Він був учнем Паґмодрупи, від якого отримав увесь комплекс вчень і досяг стану немедитації Махамудри. Традиція названа на честь збудованого ним монастиря в долині Таклунґ у Центральному Тибеті. Нинішніми очільниками школи Таклунґ Каґ’ю є Рівоче Пхакчок Рінпоче (1981- ), Таклунґ Матул Рінпоче (1977- ) та Таклунґ Шабдрунґ Рінпоче (1991- ).
  4. Школа Язанґ Каґ’ю була заснована Заравою Калден Йеше Сенґе (?-1207) та його учнем Язанґом Чоедже Чокьї Монламом (1169-1233). Язанґ Чоедже заснував у 1206 році монастир Язанґ, від якого й походить назва лінії.
  5. Школа Тропху Каґ’ю була заснована Рінпоче Ґ’ялца та Кунден Репою, що були братами та учнями Паґмодрупи та збудували монастир Тропху, від якого походить назва лінії. У них був племінник на ім’я Тропху Лоцава (1173-1225) – перекладач з долини Тропху, який навчався у Непалі та Індії під проводом багатьох видатних майстрів, включно з Пандитою Шакьяшрі з Кашміру. Він збудував у монастирі Тропху двадцятип’ятиметрову статую Будди Майтреї та написав багато відомих трактатів.
  6. Засновником школи Шуксеп Каґ’ю був Ґ’єрґом Цультрім Сенґе (1144-1204). У 1181 році він заснував монастир Шуксеп в районі Чушур у Центральному Тибеті, звідки й походить назва лінії.
  7. Школа Єлпа Каґ’ю була заснована майстром на ім’я Єлпа Єше Цекпа, що заснував монастирі Шар Дордже Данґ, Лхо Єлпунґ та Джанґ Тана у місцевості Єлпунґ.
  8. У витоків школи Марцанґ Каґ’ю стояв учень Паґмодрупи на ім’я Марпа Рінчен Лодро з місцевості Мар Шода в Кхамі.

В наш час із чотирьох давніших шкіл Каґ’ю залишається поширеною лише Карма Каґ’ю, а із восьми молодших – Таклунґ, Друкпа та Дрікунґ Каґ’ю.

Лінія Шанґпа Каґ’ю

Шанґпа Каґ’ю, одна із провідних сучасних ліній Каґ’ю, має дещо іншу історію походження, що пов’язана не з махасидхою Наропою, а з його дружиною – Ніґумою.

Школа Шанґпа Каґ’ю була заснована великим йоґіним та сидхою Кьюнґпо Налджором (978-1079), що провів п’ятдесят років, вивчаючи вчення сутри і тантри в Індії, Непалі та Тибеті під проводом багатьох видатних вчителів, серед яких Сукхасіддхи, Рахулаґупта та Ніґума, дружина махасидхи Наропи. Його головним монастирем був монастир Шанґ Шонґ в долині Шанґ в Тибеті, звідки й походить назва лінії – Шанґпа Каґ’ю. Загалом майстер Кьюнґпо Налджор збудував за своє життя сто монастирів, давав вчення протягом тридцяти років та мав вісімдесят тисяч учнів. Головними вченнями школи є п’ять тантр: Чакрасамвара, Хеваджра, Махамайя, Ґухьясамаджа та Ваджрабхайрава, а також «Шість йоґ Ніґуми», Махамудра та інші.

Неперевершений майстер ХІХ століття Джамґон Конґтрул Великий (Джамґон Конґтрул Лодро Тайе) (1813-1900) доклав надзвичайних зусиль аби відродити та зберегти лінію Шанґпа Каґ’ю. Провідними вчителями школи Шанґпа Каґ’ю у ХХ столітті були Калу Рінпоче (1905-1989) та Бокар Рінпоче (1940-2004). Нинішнім очоліником лінії Шанґпа Каґ’ю є Другий Калу Рінпоче (1990- ).

Повернутися до розділу «Лінія Каґ’ю»