ЧОРНІ КОРОНИ КАРМАП

Ґ’ялванґ Кармапа –
майстер у Чорній короні

На початку 1400-х років, коли П’ятому Кармапі Дешину Шеґпа (1384-1415) ледве виповнилось двадцять років, він прийняв запрошення правителя династії Мін у Китаї – Імператора Чжу Ді (1360-1424) приїхати до Китаю та навчати при імператорському дворі. Кармапа дарував імператору та його оточенню надзвичайно глибокі вчення та посвяти, що тривали двадцять два дні. Під час цієї передачі Дхарми усі присутні щодня бачили безліч сприятливих знаків. Імператор наказав задокументувати усі ці події на п’ятдесяти футовому свитку шовку, що був також прикрашений ілюстраціями та коментарями. Копію цього надзвичайного свитку імператор подарував Кармапі. Вона століттями зберігалася в монастирі Цурпху, а зараз знаходиться у головному музеї Лхаси.

Ці надзвичайні вчення підготували свідомість імператора до можливості побачити усю велич Ґ’ялванґа Кармапи. Одного дня під час ритуальної церемонії, сповнений віри, імператор побачив чорну корону на голові П’ятого Кармапи. Глибоко вражений  побаченим, імператор попросив дозволу Дешина Шеґпи зробити її копію. Кармапа погодився, і тоді майстри під наглядом імператора відтворили точну копію корони, яку він бачив. Хоча корона має темно-синій колір, здалека вона здається чорною, через що вона стала відома як «Чорна корона».

Імператор шукав пояснень тому, що він побачив. І дізнався, що корона була природною ознакою усіх Кармап. Задовго до свого народження в якості Дюсума Кх’єнпи, Перший Кармапа досяг десятого рівня бодхісаттви, що є надзвичайно високим рівнем духовної реалізації. Коли бодхісаттва досягає такого рівня, усі будди збираються та проводять для нього церемонію покладання корони. Від моменту цієї ініціації, ця корона стала  природнім аспектом сутності Кармапи. Цю Чорну корону, яку іменують «Самовиникаючою короною мудрості», (тиб. «єше ранґнанґ ґі чопен»), можуть бачити істоти, що мають здатність бачити будд у формі Самбхоґокаї. Кажуть, що хоча вона є невидимою для звичайних істот, якщо учень очистить свій розум за допомогою великої непорушної віри, то самовиникаюча корона може стати для нього видимою.

Навіть у часи перших Кармап, лише одиниці були здатні побачити їхні надзвичайні якості. Однак, завдяки доброті імператора Чжу Ді, який створив фізичну копію цієї корони, протягом останніх шестиста років звичайні істоти мали можливість, хоч на мить побачити те, що зазвичай було сховано від їхніх очей. Кажуть, що бачення Чорної корони має здатність звільняти істот від завіс незнання. Ця якість відображена в офіційній назві корони: «Корона, яка звільняє, коли побачена» (тиб. «уша тонґ дрол»).

Церемонія Чорної корони

Його Святість
XVII Ґ’ялванґ Кармапа
у короні активності

«Корона, яка звільняє, коли побачена» служить не лише важливою фізичною репрезентацією духовних якостей Кармап, але також засобом, завдяки якому ці якості можуть приносити користь істотам. З цією метою, Кармапи минулого створили церемонію, відому під назвою «Церемонія Чорної корони». Досвід бачення Кармапи в Чорній короні звичайними істотами наближає той час, коли вони зможуть бачити усю повноту якостей просвітлених істот без допомоги зовнішніх об’єктів.

Сама церемонія починається з підношення мандали, за чим слідує традиційна практика у семи частинах. Після цього Ґ’ялванґ Кармапа входить у глибоку медитацію, візуалізуючи себе у формі Будди співчуття Авалокітешвари, після чого убирає корону і начитує шестискладову мантру Авалокітешвари «ом мані падме хум».

В історії не збереглося свідчень про те, коли була проведена сама перша церемонія Чорної корони, але відомо, що ця практика була широко поширеною вже за часів Дев’ятого Кармапи Ванґчука Дордже (1556-1603).

У вигнанні, Його Святість Шістнадцятий Кармапа обрав церемонію Чорної корони як важливу форму активності для принесення блага живим істотам. Він давав таке благословення безліч разів в Європі, Північній Америці та Південній Азії. Зараз Чорна корона зберігається в Румтеці, головному монастирі Кармап в Індії.

Чорна корона є неєдиною короною, що асоціюється з Кармапами. Лінія Кармап також одержала іншу унікальну корону, сплетену з волосся тисяч дакінь та подаровану ними Першому Кармапі Дюсуму Кх’єнпі в момент просвітлення. У Тибеті ця блискуча чорна корона трималася Кармапами у таємному місці і не демонструвалася публічно.

Третя корона, яку дотепер Кармапи носять під час важливих ритуальних церемоній, – це так звана «Корона активності» (тиб. «лє шу»). Після того, як Перший Кармапа Дюсум Кх’єнпа був посвячений у ченці, він мав видіння, в якому Будда подарував йому чорну корону. Дюсум Кх’єнпа пізніше зробив фізичну копію цієї корони, що стала відома як «Корона активності».

Джерело: Інформація запозичена з публікації “Karmapa: 900 Years” by Lhundup Damchö. – Karmapa 900 Organizing Committee, 2011. – P.111-113.