ГОЛОВНІ МОНАСТИРІ КАРМАП

Монастирі Кампо Ненанґ, Карма Ґон та Цурпху, засновані Першим Кармапою Дюсумом Кх’єнпою в ХІ столітті, дотепер є головними монастирями Кармап у Тибеті. Ці монастирі відіграли важливу роль у збереженні лінії Каґ’ю протягом століть. Для усіх трьох монастирів Дюсум Кх’єнпа обрав гірські місцини, віддалені від коловерті великих шляхів та міст. Таким чином, саме їхнє розташування підтримувало зосередженість на практиці медитації, що є характерною ознакою традиції Каґ’ю – «лінії практики». Самі монастирі слугували центром для спільноти та були оточені приміщеннями та печерами, в яких учні, як ченці так і миряни, могли займатися поглибленою усамітненою практикою.

Кампо Ненанґ

Дюсум Кх’єнпа заснував Кампо Ненанґ, перший із своїх монастирів, у 1164 році. Вважається, що Кампо Ненанґ репрезентує манадалу тіла Дюсума Кх’єнпи, Карма Ґон –  мовлення, а Цурпху – розуму. Протягом століть на тлі піднесення інших шкіл в Тибеті, Кампо Ненанґ йшов і знов повертався в лоно традиції Каґ’ю. Якийсь час він слугував домом для ченців  школи Сакья,  а зараз діє як монастир Ґелуґ.

Карма Ґон

Через двадцять років після того, як Дюсум Кх’єнпа заснував Кампо Ненанґ, він створив другий монастирський центр у гористій місцевості на берегах ріки Дзачу в районі Чамдо провінції Кхам. До того як Восьмий Тай Сітупа (1700-1774) заснував свій власний монастир – Палпунґ, Карма Ґон був головним центром активності лінії перевтілень Сітуп.

Карма Ґон був сильно зруйнований в часи Культурної революції в Китаї (1966-1976). Однак в наші дні у монастирі продовжується життя спільноти ченців Каґ’ю та докладаються зусилля до відбудови монастирських приміщень.

Цурпху

Розташований у долині Толунґ в Центральному Тибеті, Цурпху став останнім монастирем, заснованим Дюсумом Кх’єнпою у 1189 році. Саме там Дюсум Кх’єнпа помер. Протягом століть Кармапи живили Цурпху силою своєї присутності. Цурпху також слугував для збереження реліквій, що залишалися після  кремації Кармап.

В часи Культурної революції монастир Цурпху був майже повністю знищений і являв собою суцільну руїну. Коли політична ситуація дещо покращилася, Шістнадцятий Ґ’ялванґ Кармапа відправив Друпона Дечена Рінпоче з Індії до Тибету, щоби почати відбудову Цурпху.

Під час свого перебування в Цурпху в роки юності нинішній Сімнадцятий Кармапа Оґ’єн Трінлей Дордже доклав великих зусиль до відбудови монастиря. Сьогодні більша частина оригінального монастирського комплексу є відновленою. У Цурпху діє інститут вищих буддійських студій (тиб. «шедра»).

Румтек

Головним центром Кармап в екзилії в Індії є монастир Румтек в Сіккімі, збудований Шістнадцятим Ґ’ялванґом Кармапою. Монастир знаходиться у 24 км від Ґанґтоку, столиці Сіккіму, на висоті 1500 метрів.

У XVI столітті Дев’ятий Кармапа Ванґчук Дордже (1556-1603) збудував перший монастир Кармап в Румтеці. Коли у 1959 році Шістнадцятий Ґ’ялванґ Кармапа приїхав до Сіккіму в якості біженця він знайшов монастир у руїнах. Незважаючи на пропозицію зробити резиденцію в іншому монастирі, Кармапа вирішив відбудувати старий, а також  збудувати новий більший монастир у Румтеці. Завдяки підтримці індійського уряду та допомозі королівської родини Сіккіму, у 1966 році в день Лосару, тибетського нового року, Ґ’ялванґ Кармапа офіційно переселився до нової резиденції.

Теперішній монастир є майже точною копією монастиря Цурпху в Тибеті. Біля монастиря знаходиться інститут вищих буддійських студій під назвою «Інститут Наланда Карма Шрі».

Джерело: Інформація запозичена з публікації “Karmapa: 900 Years” by Lhundup Damchö. – Karmapa 900 Organizing Committee, 2011. – P.115-117.